Pages

Resilient rules


In my Masters thesis I explore the influence of the socio-cultural rules, based upon Islamic jurisprudence (fiqh), on the complexity of the traditional built environment. According to Hakim, this system of rules organized the societal activities, including decisions and activities related to design and construction in the Arab-Islamic city. Considering the city as a complex system, the study will try to show how this rules system made the Arab-Islamic city resilient and adaptive.


Complex Adaptive Systems (CAS) are non-linear, self-organizing systems that have the ability to adapt to changing conditions through changing the rules that organize the random autonomous interactions between agents in the environment. This adaptation takes place through gradual gained experience that is reflected in the behavior of agents. 


Throughout this study an attempt is made to interrelate different bodies of literature (Resilience Theory, Complexity/Chaos theory and Urban Sociology) in a single framework that aims to show that the socio-cultural rules system based on fiqh was a major factor in the resilience of the traditional built environment. These interrelations are illustrated using the graph shown above which has been called Computational Rules Graph (CRG). The CRG relates the traditional rules system to attributes of complex systems in a graph that can be modeled computationally.


Traditional rules (codes of conduct) are proscriptive (non-deterministic), defining what is prohibited, thereby producing autonomous environments where agents had control over their immediate environment. In comparison, contemporary rules of the built environment (building codes) are prescriptive (deterministic), subscribing definite actions that need to take place by the stake-holder (agent) neglecting user needs and preferences. The application of these traditional rules system increased the agent’s autonomy and freedom of action. It also helped establish stronger social networks among agents, which resulted in a resilient environment.

This graph has been included in a paper called (Resilient Rules) recently published in the proceedings  of ASCAAD 2012 conference held in Manama, Bahrain.

أدرس في رسالة الماجيستير ,التى ناقشتها من أسابيع, تأثير العوامل الثقافية والاجتماعية النابعة من الشريعة الإسلامية على الطبيعة المركبة للبيئة المبنية التقليدية. كانت هذه القواعد تنظم العلاقات المجتمعية بما في ذلك الأنشطة المتعلقة بعملية البناء في المدينة  العربية الإسلامية.
            الدراسة تحاول إظهار كيف كان نظام القواعد التقليدية عاملاً رئيسياً في مرونة المدينة التقليدية بالنظر  للبيئة المبنية على أنها نظام مركب قادر علي التكيف. الأنظمة المركبة القادرة على التكيف هي أنظمة غير خطية، ذاتية التنظيم لها قدرة على التكيف مع المتغيرات وذلك عن طريق تغيير القواعد المنظمة للتفاعلات التلقائية بين مكونات هذه البيئات. هذا التكيف يحدث تدريجياً بناءً على الخبرات المبنية والتي تنعكس على سلوك هذه المكونات.
في محاولة لإثبات هذه الفرضية هذه الدراسة تحاول الربط بين ثلاثة مجالات علمية (نظرية المرونة، نظرية التعقد وأبحاث البيئة والسلوك) في إطار واحد يهدف إلي بيان أن القواعد المجتمعية المبنية على الفقه الإسلامي كانت عاملا أساسيا في مرونة البيئة المبنية التقليدية. هذه العلاقات سوف تظهر في صورة رسم بياني أطلق عليه (خريطة القواعد القابلة للحوسبة). يربط هذا الرسم خواص الأنظمة المركبة والمرنة بالقواعد التقليدية في شكل يمكن   حوسبته.

القواعد التقليدية والأعراف الاجتماعية لها طبيعة استشرافية غير مقيدة تحدد المحظور مما ينتج عنه بيئة مبنية مستقلة حيث يكون لقاطنيها القدرة على التحكم في محيطهم، مقارنة بقوانين البناء المعاصرة والتي تميل إلى تقييد  تصرفات الأطراف ذات المصلحة حسب وصفات غالبا ما تتجاهل احتياجاتهم المتباينة والمتغيرة. تطبيق هذه القواعد يزيد من حرية الأطراف المختلفة واستقلاليتها كما يقوي الشبكات الاجتماعية مما يزيد من مرونة البيئة المبنية.

No comments:

Post a Comment

Quotes

The people from the barrio built the city twice: during the day we built the houses of the well-off. At night and at weekends, with solidarity, we built our own homes, our barrio.

  —Andrés Antillano, resident of Caracas, April 15, 2004